ONDERNEMEN KAN JE NIET LEREN, OF WEL?

ONDERNEMEN KAN JE NIET LEREN, OF WEL?

In 1997 ben ik gestart met mijn eerste onderneming, een adviesbureau voor het opzetten van kwaliteitssystemen. Ik had toentertijd een goede parttimebaan, die ik heb opgezegd. Ik dacht, als ik dan voor mezelf ga beginnen, dan ga ik er ook helemaal voor. Ik had me enkele maanden goed voorbereid. Zo had ik een businessplan geschreven, een bedrijfsnaam en huisstijl bedacht en flyers en een website ontwikkeld. Voor mijn gevoel was ik er helemaal klaar voor.

Ik had zelfs al een paar opdrachten. Bij mijn oud werkgever kon ik aan de slag om mijn opvolger in te werken en bij een andere kon ik het kwaliteitssysteem onderhouden. De rest zou vast wel komen. Ik had advertenties geplaatst en flyers rondgestuurd bij potentiele klanten. Die ging ik na een week nabellen.  Dat viel flink tegen. Allen hadden ze geen interesse of waren al voorzien. Zo makkelijk ging dat niet om klanten te werven. Wat ik merkte was dat ik ook heel veel moeite had met dit nabellen. Die koude acquisitie, dat was niet echt mijn ding. 

En warme acquisitie? Wat ik me op dat moment pas realiseerde was dat ik totaal geen netwerk had. Ik kende nauwelijks andere ondernemers. Dus ging ik aan de slag met het opbouwen hiervan en sloot me aan bij verschillende netwerkorganisaties. En dat niet alleen. Het calculeren, het maken van facturen en offertes, bijhouden van de boekhouding, het verkopen en noem maar op, ik moest alles nog leren. Wel leuk overigens, maar het kost enorm veel tijd.

Ik had kostbare tijd kunnen besparen.

Na een jaar of 4 had ik een mooi bedrijf staan met enkele vaste klanten. Die eerste jaren waren echter moeizaam. Achteraf gezien was mijn voorbereiding onvoldoende. Ik beschikte over voldoende vakkennis en had de basis voor mijn bedrijf gelegd. Veel zaken heb ik echter tijdens het ondernemen moeten leren. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een betere voorbereiding sneller een goed lopend bedrijf had staan. 

Naast bovenstaande praktische activiteiten zijn er ook zaken waar je wellicht niet direct aan denkt. Een belangrijk iets is namelijk dat je goed aan een klant kan vertellen wat jouw bedrijf voor hem kan betekenen. Om dit goed te doen moet je weten waar jij en je bedrijf in excelleren en wat dit voor je klanten betekent. Dit is tevens essentieel om een goede focus te houden en de juiste klanten te benaderen. Als je dit niet helemaal helder hebt, loop je kans dat je na enige tijd allemaal opdrachten hebt die eigenlijk niet bij jou passen.

Tijd om te leren en te experimenteren.

Vandaar dat ik, samen met Joyce, het Inspiratiehuis heb ontwikkeld en in het bijzonder het programma de Snelkookpan. Wij willen graag dat jij als ondernemer succesvol bent en snel een goed lopend bedrijf hebt. Een bedrijf dat jouw beste kwaliteiten naar boven haalt en waar je vol passie elke dag voor opstaat. Binnen deze training ga je aan de slag met jouw eigen bedrijf. Je gaat je bedrijfsplannen uitwerken en werken aan je ondernemerskwaliteiten.  Zo kan je direct ervaren of het ondernemerschap bij jouw past.

Tijdens de snelkookpan krijg je de kans om je idee te bespreken en te testen met andere starters en met ervaren ondernemers. Samen kijk je positief kritisch naar elkaars plannen. Hierdoor worden ze sterker en kom je op nieuwe en aanvullende ideeën. Je krijgt meer inzicht in je eigen kwaliteiten als ondernemer. Je kan je bedrijfspitch oefenen en optimaliseren. Je leert diverse basisvaardigheden als verkopen en financiën. En tussen de bedrijven door bouw je ook al aan een gedegen ondernemersnetwerk. Meer weten?

Maak een afspraak en kom kennis maken. Bel Joyce: 06-1059 5205 of Marlies: 06-2545 8723. Of stuur een mail naar info@inspiratiehuismaastricht.nl

Een goede voorbereiding is voor al het andere de sleutel tot succes.