29 jan Met wie deel jij je zorgen? Het taboe onder ZZP’ers.
Op social media krijgen we meestal hippe plaatjes voorgeschoteld van jonge, dynamische zzp’ers. Ze zijn druk bezig aan de keukentafel en genieten zichtbaar van hunlatte macchiato. Of wat te denken van de trendy zzp’er die het allemaal goed voor elkaar heeft. Zó goed zelfs, dat hij vanaf een tropisch eiland zijn gouden tips met je deelt. Fantastisch, maar het gros van de zzp’ers is 35 jaar of ouder en maakt zich geregeld zorgen over de toekomst. En terecht. Herkenbaar? Met wie deel jij je zorgen, wissel jij van gedachten en toets jij je ideeën? Of is dat een taboe? In dit blog ga ik op zoek naar het waarom, met de billen bloot en vertel ik je wat ik van andere ondernemers geleerd heb.
De ZZP’er anno nu
Ik zei het al, het is heel legitiem dat ZZP’ers zich zorgen maken. Je wordt per slot van rekening dagelijks geconfronteerd met een nog altijd toenemende concurrentie. Nog geen maand geleden meldde het CBS dat Nederland ruim 1 miljoen zzp’ers telt. En dan zijn de parttime ondernemers nog niet eens meegeteld. De kans dat ook je concurrent op die mooie opdracht of order biedt is dus aanzienlijk. Dat betekent dat de druk toeneemt en de onzekerheid, zelfs bij de meest zelfverzekerden onder ons, toeslaat.
Feel good bubble
Waarom vinden we het zo moeilijk om onze zorgen te delen of om advies of hulp te vragen? Is het hoe we tegenwoordig in het leven staan? Je ziet het ene succesverhaal na het andere, maar leest bijna nooit iets over de mindere kanten van ondernemerschap. Roy Dings (Promovendus, Radboud Universiteit Nijmegen) schreef een interessant artikel over zelfbedrog en social media[1]. Zijn we nog wel onszelf als we alleen het beste op Facebook of Instagram plaatsen? We creëren een rooskleurig beeld van onszelf en maken de werkelijkheid graag net even wat mooier. We ontvangen veel positieve reacties van collega’s en vrienden die denken dat alles pico bello gaat. En zo maken we met zijn allen een heerlijk comfortabele feel good bubble. Nu schijnt een kleine dosis zelfbedrog wel goed voor je mentale gezondheid te zijn. Althans dat zegt Shelley E. Taylor, Ph.D. (sociale psychologie) en auteur van het boek Positive Illusions: Creative self‐deception and the healthy mind. Maar … als iederéén zichzelf presenteert als ‘beter dan gemiddeld’, dan leggen we de lat telkens hoger voor elkaar. We komen terecht in een ratrace, waarbij we steeds verder van de realiteit verwijderd raken.
Herken jij jezelf tot nu toe?
Ik wel hoor. Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik net begonnen was. Ik was meer bezig met mezelf succesvol neer te zetten dan met goede content te maken. Ik nam allerlei opdrachten aan en vaak tegen een idioot laag tarief. Als iemand vroeg hoe het met me ging, antwoordde ik steevast: druk, maar lekker hoor! Ik geniet! Nog net geen duimpje erbij. Aan zelfbedrog geen gebrek zullen we maar zeggen. Het is maar goed dat ik een paar ‘oude rotten’ om me heen had. Man, ze prikten zo door me heen. Confronterend, maar van onschatbare waarde. Ik maak nu bewuster keuzes en durf me kwetsbaar op te stellen. Ik ben wie ik ben. Zo af en toe vind ik het nog wel lastig, hoor. Toch zet ik door want ik weet inmiddels dat dit me fraaie opdrachten oplevert. Ik heb veel meer plezier en energie. Als ik mezelf ben, dan ben ik op mijn best is mijn levensles.
Als hulp of advies vragen niet je sterkste kant is
Vind je het moeilijk om hulp of advies te vragen? Ben je misschien bang voor minder of onbekwaam te worden aangezien? Onthoud dan: hulp of advies vragen is geen brevet van onvermogen. Integendeel! Ik heb geleerd dat kwetsbaarheid tonen – anders dan je misschien denkt – vooral positieve effecten heeft. Je zult zien dat anderen dezelfde soort emoties kennen. Oppervlakkig geneuzel plaats maakt voor inhoud. Contact met klanten, collega-ondernemers en andere gesprekspartners verbetert zichtbaar. Gesprekken worden waardevol en dragen concreet bij aan het succes van je bedrijf. Bovendien bespaar je hiermee een hoop tijd en stress. Er is ruimte voor groei en ontwikkeling. Want juist doordat je jezelf durft te zijn, accepteer je je onvolkomenheden. Niet alles hoeft meteen te slagen of 100% perfect te zijn. Met die gedachte verlaat je veel gemakkelijker je comfortzone en overwin je je onzekerheid. Is het dan echt zo gemakkelijk? Zijn we er dan? Nee, natuurlijk niet. Wel even met de voeten lekker in de Limburgse klei blijven! Het is belangrijk om goed over je hulpvragen na te denken. Ontdek waarom.
De juiste mensen
Je doet er goed om aan je vragen onder de loep te nemen voordat je aan de bel trekt. Wat is je vraag precies, waarover wil je informatie of advies en waarom? Waarmee ben je het meest geholpen en wat moet het opleveren? Daarna kijk je naar wie je gaat benaderen. Afhankelijk van je vraag, kies je je mensen, het liefst verschillende en op niveau. Dus collega’s, samenwerkingspartners, netwerkcontacten of vrienden die over voldoende kennis en ervaring beschikken om jou een gedegen advies te geven. Dat hoeven niet persé gelijkgestemden te zijn. Voor sommige vragen is het slimmer dat iemand een juist een ander denkbeeld heeft. Kijk ook eens naar de formelere klankborden die ondernemers regelmatig van advies voorzien. Het Inspiratiehuis bijvoorbeeld. Daar vind je kennis, ervaring en een luisterend oor. Het Inspiratiehuis denkt mee, helpt je te verdiepen zodat je buiten de vaste kaders leert te denken en tot de juiste antwoorden komt. Dus verlaat die keukentafel (want die praat echt niet terug) en geef je bedrijf en jezelf een flinke boost. Ik wens veel moed en plezier!
Dit gastblog is geschreven door Gabriëlle de Sain, content writer (of in gewoon Nederlands: tekstschrijver) en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland. Trigger Tekst helpt ondernemers bij het creëren van een sterke online aanwezigheid via contentstrategieën, het schrijven van content zoals zoekmachinevriendelijke (SEO) webteksten, social media posts, blogs, nieuwsbrieven en
[1]Bron: sociale vraagstukken