17 sep Uit de praktijk: meer klanten met minder stress (deel 1)
Meer klanten met minder stress, het staat waarschijnlijk in de top 3 van ondernemersverlangens. Meer klanten en meer opdrachten, nemen onzekerheden over je toekomst weg, maar wat moet je doen om nieuwe klanten of opdrachtgevers binnen te halen? En wat als acquisitie of netwerken niet ‘je ding’ is? Stressvrij klanten en opdrachten werven is iets waarvan veel (startende) ondernemers dromen en niet onterecht, want er zijn volop mogelijkheden. Ontdek de 6 meest succesvolle en relaxte manieren om meer klanten te krijgen. In dit eerste blog van deze driedelige serie lees je de eerste 3 tips.
- Een goede start
Natuurlijk staat voorbereiding hoog in de lijst. Als je voor jezelf begint, dan heb je daarmee een doel voor ogen. Voordat je ook maar een stap in de richting van acquisitie zet, begin je het beste met het maken van een ondernemings- en marketingplan. Maak je plannen concreet en breng je klanten in kaart. Wie zijn gebaat bij jouw product of dienst en waarom? Tegen welke problemen lopen ze aan en welke rol speel jij daarin? Wat voeg jij toe? Kijk ook naar wat jij nodig hebt om met potentiële klanten in contact te komen, wie zou jou daarbij kunnen helpen of welke kanalen kun je hierbij inzetten. Misschien niet de leukste, maar wel de meest zinvolle taak om mee te beginnen. Je ondernemings- of businessplan is vaak doorslaggevend als het gaat om de haalbaarheid van je ideeën of het aanvragen financiële ondersteuning. Als je dit moeilijk vindt, aarzel dan niet om hulp in te schakelen. Ik heb destijds met een loopbaancoach gesproken. Zo kreeg ik inzicht of ik na jaren loondienst überhaupt wel ondernemersbloed in me had. Samen hebben we de eerste stappen naar mijn ondernemingsplan gezet. Ook het Inspiratiehuis Maastricht biedt hulp. Het is hét vertrekpunt voor een succesvolle start. Met het starterspakket van het Inspiratiehuisleg je een solide basis voor jouw bedrijf. Je werkt aan je vaardigheden, je leert, ontdekt, maakt kennis en spart met andere ondernemers en bouwt daarmee gelijk al aan je netwerk. Echt een aanrader als je succesvol en met minder stress van start wilt gaan.
- Netwerken
‘Je moet wel gaan netwerken, hoor!’ luidde het advies. Maar ik was niet van het netwerken en (excuses voor de generalisatie, maar toen dacht ik er zo over) de gezamenlijke ontbijtjes, geforceerde pitches, strakke pakken of oppervlakkige kennismakingen die maar om één ding draaien: business genereren. Netwerken, als het betekende dat je lid moest worden van een of andere commerciële club, haakte ik direct af. Tegelijkertijd was ik me ervan bewust, dat een goed netwerk me zou kunnen helpen bij het realiseren van mijn doelstellingen. Nu weet ik het uit ervaring: met een goed, professioneel en betrouwbaar netwerk, werk je én effectiever én bovendien een stuk plezieriger. Ik leerde dat netwerken een must is, maar dat je dit op allerlei manieren kunt invullen. Je moet dus niks. Kijk naar je doelgroep en wat bij jou past. Het is best plezierig om af en toe met collega’s van gedachten te wisselen, maar als je op zoek bent naar klanten, ga dan liever naar bijeenkomsten waar zij regelmatig aanwezig zijn. Toen ik net gestart was, voelde ik me tijdens de meeste netwerkbijeenkomsten niet echt op mijn gemak. Ik ben toen overgestapt naar het bijwonen van lezingen en nam deel aan talloze workshops. Ik merkte dat als ik geen druk of competitie ervoer, ik veel ontspannender netwerkte. En raad eens, ik genoot ervan! Later ben ik mijn eigen lezingen en kennissessies gaan geven. Ik heb zelfs een tijdje een eigen netwerkgroep gerund. De groep bestond uit ondernemers die op de een of andere manier met contentmarketing te maken hadden: webdesigners, vormgevers, fotografen, cartoonisten en videospecialisten. Met een aantal werk ik nog altijd samen. We brainstormden over ideeën, uitdagingen, nieuwe producten of diensten en leerden van en met elkaar. We werkten aan gezamenlijke projecten en trokken daarmee nieuwe klanten aan. Ik zeg het je, daar krijg je energie van hoor! Zo hoort netwerken te zijn: inspirerend en verbindend.
- Contentmarketing
Het internet is onmisbaar. Potentiële klanten zoeken naar een product of dienst en als je het goed doet, bezoeken ze je website, lezen ze je (blog)artikel of kijken ze naar je video of animatie op social media. Goede, kwalitatieve content draagt bij aan een betere vindbaarheid van je bedrijf, je website en je producten of diensten. Neem net als bij je ondernemingsplan ook de tijd voor je website en de andere vormen van content. Denk na over wie en wat je wilt bereiken. Contentmarketing gaat om het geven (publiceren en verspreiden) van waardevolle, relevante content via je website, e-mailmarketing of nieuwsbrieven, blogs, social media posts, whitepapers, e-books, direct mails, advertorials, maar ook audiovisuele marketing waaronder (live) video, promo’s (bedrijfs- en/of productfilms), animaties, inhakers en infographics. Je kunt dus alle kanten op. Heb je al iets gezien dat in jouw straat past? Dan valt er gelijk al een last van je schouders, toch? Maar goed, via contentmarketing zul je gegarandeerd meer klanten en opdrachtgevers krijgen. Je vergroot je naams- en/of merkbekendheid, je creëert betrokkenheid en vertrouwen. Allemaal belangrijke factoren waarmee je je klanten en uiteindelijke doelen bereikt. Ik adviseer altijd om een duidelijke contentstrategie op te stellen en regelmatig het effect van je harde werk te meten – want hard werken is het wel, laten we eerlijk zijn. Gemiddeld vergt het een jaar voordat je duurzame resultaten ziet. Het fijne aan contentmarketing echter, is dat het goed in te plannen is en dat je strategie de planning bepaalt. Waak wel over je grenzen en kijk kritisch naar jezelf. Wat kun je zelf en welke zaken kun je beter uitbesteden? Voor mij was het natuurlijk duidelijk dat ik alle content zelf zou schrijven, maar van webdesign en vormgeving had ik absoluut geen kaas gegeten. Naast een goede accountant, investeerde ik dus in een vormgever en webdesigner. Nog steeds trouwens. Of je nu een startende of gevestigde ondernemer bent, investeren is een must. De grootste valkuil van ondernemers is dat ze het liefst alles zelf doen. Wil je toch bepaalde taken zelf uitvoeren, investeer dan op zijn minst in een stukje opleiding. Investeren in je online vindbaarheid en presentatie, is investeren in de toekomst, de nabij en die op de langere termijn.
In deel 2 van het blog ‘Uit de praktijk: meer klanten met minder stress’: tip 4 acquisitie en social selling. In het laatste deel komen offertes opstellen aanbod.
Het Inspiratiehuis denkt met je mee!
Het Inspiratiehuis Maastrichtbiedt programma’s en activiteiten voor startende en gevestigde ondernemers. Het delen van kennis, vaardigheden en ruimte om te experimenteren staan daarbij centraal. Je kunt er bovendien terecht met je vraag en aanbod. Dit geldt zowel voor opdrachten als voor verzoeken tot samenwerken, mentorschap en specifieke ondernemersvragen. Zo bouwen we bruggen tussen ondernemers en ondernemingen. Dus … neem gerust contact op!
Dit gastblog is geschreven door Gabriëlle de Sain, content writer (of in gewoon Nederlands: tekstschrijver) en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland. Trigger Tekst helpt ondernemers bij het creëren van een sterke online aanwezigheid via contentstrategieën, het schrijven van content zoals zoekmachinevriendelijke (SEO) webteksten, social media posts, blogs, nieuwsbrieven en voor wie het liever zelf doet, is er blog- en schrijfcoaching. Bovendien helpt Trigger Tekst ondernemers bij het opstellen van overtuigende offertes via de offertescan en het handboek Onweerstaanbaar goede offertes.