MAAK ONDERNEMERS VAN JE MEDEWERKERS

MAAK ONDERNEMERS VAN JE MEDEWERKERS

Wie groeien wil, omarmt intern ondernemerschap 

De vraag naar proactieve, ondernemende medewerkers wordt met de dag groter. De snel veranderende markt schreeuwt om flexibiliteit en een andere mindset. Om mee te kunnen gaan moet je beschikken over specifieke vaardigheden (21eeeuwse vaardigen) waardoor je anders denkt en problemen op een andere, niet gebruikelijke manier probeert op te lossen. Intern ondernemerschap of intrapreneurship staat hoog op het wensenlijstje van werkgevers. En terecht, intern ondernemerschap zorgt voor innovatie, continuïteit en bevordert duurzame inzetbaarheid. 

Intern ondernemerschap: wat is het eigenlijk?

Voordat ik me volledig op communicatie en content ging richten, ben ik lang binnen het werkveld van HR werkzaam geweest. En hoewel de term me niet onbekend was, heb ik me voor dit blog er toch nog eens goed in verdiept. Er zijn nogal wat definities, maar deze omschrijft het wat mij betreft het beste: 

Van intern ondernemerschap is sprake als medewerkers binnen de context van de organisatie zelfstandig en creatief zijn in hun denken, initiatieven ontplooien, kansen zien en grijpen, risico en verantwoordelijkheid durven nemen, vertrouwde wegen durven te verlaten en die keuze weten te legitimeren, zelfvertrouwen hebben en doorzettingsvermogen laten zien en ten slotte zorg dragen voor hun eigen ontwikkeling en professionaliteit (Biemans e.a., 2011). Hoe je het ook omschrijft, het draait om medewerkers die met lef en een ondernemende mindset, kansen zien en deze omzetten in praktische oplossingen om betere resultaten te realiseren.

De win-win voordelen van intern ondernemerschap

 Wat zijn dan de voordelen, wie of wat wordt er beter van? Alles en iedereen wordt er beter van. Het bedrijf, de klanten en de medewerkers. Bedrijven reageren adequater op veranderingen, onderscheiden zich van de concurrenten, ontwikkelen zich (van binnenuit) op het gebied kwaliteit en innovatie, zien (operationele) kosten en doorlooptijden dalen. Klanten zijn zichtbaar tevreden over de bezielende dienstverlening en worden ontzorgd als nooit tevoren. Medewerkers hebben (weer) energie, plezier, ambitie, zelfvertrouwen en minder snel de behoefte om van baan te veranderen. De resultaten zijn veelal blijvend mede dankzij het draagvlak onder de medewerkers. Omarmen dus dat intern ondernemerschap. Maar hoe implementeer je intern ondernemerschap op een evenwichtige manier? Met andere woorden: wat zijn de voorwaarden?

Intern ondernemerschap: de voorwaarden

Zonder ruimte is intern ondernemerschap niet mogelijk, zegt Theo van Brussel in zijn onderzoek (2012). Klinkt logisch en dat is het ook. Maar ruimte is een breed begrip. Van Brussel geeft tien soorten ruimten die als voorwaarden voor intern ondernemerschap dienen. Deze zijn:

  1. Management: ondersteuning en commitment van het management en het bestuur van de organisatie; het bieden van focus, structuur en grenzen.
  2. Tijd: tijd voor de ontwikkeling van intern ondernemerschap; tijd die nodig is voor professionele activiteiten.
  3. Experiment: tijd en faciliteiten voor experimenteren, innovatie, het creëren van nieuwe producten, diensten of werkmethoden en procedures.
  4. Betrokkenheid: aandacht, waardering zonder een specifieke verwijzing naar het management.
  5. Autonomie: vrijheid en verantwoordelijkheid voor ondernemende activiteiten.
  6. Sociaal: netwerken, contact en interactie met anderen, binnen en buiten de eigen organisatie.
  7. Ontwikkeling: facilitering van training en coaching op professioneel en ondernemingsgebied.
  8. Monetair: financiële faciliteiten, budget.
  9. Vertrouwen: tolerantie met betrekking tot fouten en falen zonder een specifieke verwijzing naar het management.
  10. Middelen: faciliteiten in termen van personeel, uitrusting, administratieve ondersteuning.

Er zijn ongetwijfeld meer voorwaarden voor het implementeren van intern ondernemerschap. Misschien gingen er al een paar door je hoofd? 

Intern ondernemerschap: wondermiddel? 

Nee, het is geen wondermiddel maar wel een manier om de uitdagingen van nu te managen. Het stimuleert bedrijven en medewerkers om na te denken over- en in te spelen op de toekomst en om daarover open te communiceren. Intern ondernemerschap past binnen een bedrijfsklimaat waarin leren vanzelfsprekend is en waarin, vertrouwen en heldere communicatie belangrijke uitgangspunten zijn. Intern ondernemerschap heeft ook tijd nodig. Inspiratiehuis voor ondernemers helpt organisaties bij het ontwikkelen van intern ondernemerschap. Samen met een aantal partners hebben ze het programma Soepel ontwikkeld. Deze training leert medewerkers om vanuit de organisatievisie en doelen, kansen te herkennen, te benutten en om te zetten. Het trainingsprogramma is altijd maatwerk. Dit geldt voor zowel de in-company training als de open inschrijving. Kijk voor meer informatie op de website of neem contact op.

Bronnen:

– Petra Biemans, Lector HRM en persoonlijk ondernemerschap.

– Theo van Brussel, De ontwikkeling van Intrapreneurship: over de creatie van ruimte in dialoog.

– HR Praktijk.

– Inspiratiehuis voor ondernemers.

Dit gastblog is geschreven door Gabriëlle de Sain, content writer (of in gewoon Nederlands: tekstschrijver) en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland. Trigger Tekst helpt ondernemers bij het creëren van een sterke online aanwezigheid via contentstrategieën, het schrijven van content zoals zoekmachinevriendelijke (SEO) webteksten, social media posts, blogs, nieuwsbrieven en voor wie het liever zelf doet, is er blog- en schrijfcoaching. Bovendien helpt Trigger Tekst ondernemers bij het opstellen van overtuigende offertes via de offertescan en het handboek Onweerstaanbaar goede offertes.