01 mei Innoveren zonder geld
Een nieuw product ontwikkelen: wat als je banksaldo niet toereikend is?
Wat als je een idee hebt dat écht toekomst heeft maar je geen geld hebt om het realiseren? Laatst dronk ik koffie met een goede vriendin. Ze zat er helemaal doorheen. Letterlijk en figuurlijk, want ze had niet meer dan duizend euro op de bank en dat terwijl het idee voor een nieuw product zo goed als klaarligt. Waarom sluit je geen lening af, vroeg ik haar. Ze keek me verbijsterd aan. Ontdek waarom en hoe haar product nu toch bij de ontwikkelaar ligt.
Ondernemen is investeren
Ondernemen is investeren, hier is iedereen het wel mee eens, toch? Al vanaf de start investeer je bijvoorbeeld in een logo, website, kantoor of werkruimte. Je bedrijf loopt inmiddels redelijk goed en klanten krijgen meer en meer vertrouwen in je. Dan signaleer je een bepaald probleem dat bij meerdere klanten schijnt te spelen. Je besluit hiervoor een oplossing te gaan bedenken. Naarmate je ideeën vorm krijgen, groeit je enthousiasme. Dit zou weleens iets heel moois kunnen worden! Als je zover bent om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan is je bankrekening inmiddels aardig geslonken. Dan maar een lening. Maar net als mijn vriendin, vinden veel mensen een lening afsluiten eng. Is geld lenen dan iets negatiefs? In mijn ogen niet, mitsje vertrouwen hebt in je idee of product. Mijn vriendin had al een haalbaarheidsstudie laten uitvoeren waarin zwart op wit te lezen was dat de kans op succes zeker haalbaar was. Met andere woorden: ze zou in no time de lening terug kunnen betalen. Waarom was ze dan zo terughoudend? Ze vertelde me dat ze niet van leningen hield. Twee cappuccino’sverder ontdekte ik de waarheid. Ze durfde niet op zichzelf te vertrouwen en in feite nam ze daarmee haar bedrijf ook niet serieus. Ik adviseerde haar het idee vooral niet af te schrijven en eerst eens met een wat mensen te gaan praten. Met een ondernemerscoach of met de mensen van het Inspiratiehuis Maastricht. Later hoorde ik dat ze samen met een ondernemerscoach erachter gekomen was, dat ze het geld enkel als excuus gebruikte en zo haar eigen onzekerheid verborgen hield. Inmiddels ligt haar product bij de ontwikkelaar en zijn we samen al begonnen met het invullen van haar (content)marketing.
Voordelen van een lening
Het grootste voordeel van een lening vind ik het terug moeten betalen. Je wilt er vanaf zijn en dus werk je keihard om je idee of product te realiseren en er zo gauw mogelijk geld mee te verdienen. Het gekke is, dat de meeste mensen na het afsluiten van een lening, direct een andere mindset krijgen. De betalingsverplichting draagt kennelijk positief bij aan je commitment en doorzettingsvermogen. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mezelf financieren vanaf een privéspaarrekening, heeft dat gevoel nooit bij me teweeggebracht. Voel je desondanks weerstand bij het idee om een lening af te sluiten? Ga dan eens op zoek naar alternatieve oplossingen, want die zijn er zeker.
Andere financieringsvormen
Kijk naar oplossingen die bij jou passen. Crowdfunding bijvoorbeeld. Onderzoek eerst op welk crowdfunding-platform je jouw idee wilt aanbieden. Eenmaal aangeboden, kan iedereen investeren. Je ontvangt het geld pas definitief als minimaal 100% van het benodigde bedrag is toegezegd. Het fijne voor de investeerders is, dat als je het niet rond krijg zij het geld gewoon teruggestort krijgen. Dat maakt de drempel voor investeerders die jou niet kennen veel lager. Het is natuurlijk wel aan jou om je idee zo goed en overtuigend mogelijk te presenteren. Ik schrijf weleens teksten voor crowdfunding projecten. Dat varieert van een startende ondernemer tot een muzikant. Het is geweldig om een project te volgen en de bedragen te zien stijgen. Crowdfunding is echt voor veel mensen een uitkomst.
Vastgelopen?
Overweeg dan een maatwerktraject van het Inspiratiehuis. Inspiratiehuis helpt je bij het in kaart brengen van je vraag of probleem. Daarna zoeken jullie samen de juiste instrumenten en programma’s erbij zodat jij (op eigen kracht) weer verder kunt. Inspiratiehuis Maastricht heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van ondernemen en het gebruik vanbewezen instrumenten zoals kernkwadranten, business model canvas, design sprints, vision boards en mindmaps. Meer weten? Neem gerust contactop.
Dit gastblog is geschreven doorGabriëlle de Sain, content writer (of in gewoon Nederlands: tekstschrijver) en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland. Trigger Tekst helpt ondernemers bij het creëren van een sterke online aanwezigheid via contentstrategieën, het schrijven van content zoals zoekmachinevriendelijke (SEO) webteksten, social media posts, blogs, nieuwsbrieven en voor wie het liever zelf doet, is er blog- en schrijfcoaching. Bovendien helpt Trigger Tekst ondernemers bij het opstellen van overtuigende offertes via de offertescan en het handboek Onweerstaanbaar goede offertes.