Groter groeien: wat houdt je tegen?

Groter groeien: wat houdt je tegen?

Als je al een tijdje aan het ondernemen bent, veranderen je dromen, doelen en ongetwijfeld veranderen ook de markt en klantbehoeften. Bovendien gaat het nu beter met de economie en liggen kansen bijna voor het oprapen. Je voelt dat je op een belangrijk punt bent aangeland. Ben jij al op dit punt of denk je het binnenkort te bereiken? Laat je dan niet belemmeren, maar verslik je ook niet in het proces. De volgende 4 tips helpen je daarbij.

 To grow or not to grow?

Als ondernemer ben je eigenlijk altijd druk met je bedrijf. Na een paar jaar weet je hoe alles werkt en neem je geroutineerd beslissingen. Het moment waarop je beseft dat je eigenlijk wilt of zou moeten groeien verschilt nogal eens. Wat je wel vaker ziet is, dat we het pas beseffen als we er al middenin zitten. Regelmatig reflecteren helpt. Reflectie geeft inzicht in de keuzes die je hebt gemaakt om doelen te behalen en het geeft daarnaast betekenis aan je motivatie en drijfveren. Door de waan van de dag komen we maar weinig aan reflectie toe. En dat is jammer, want sommige beslissingen of strategieën zijn naderhand moeilijk terug te draaien. Door te reflecteren is het mogelijk om bij te sturen en je manier van werken aan te passen. Leun dus wat vaker achterover en denk na over jouw ideale toekomst. Wat zie je jezelf daarin doen, met hoeveel lol en energie? Wil je meer omzet, meer klanten of nieuwe producten en diensten aan gaan bieden? Wil je niet langer alleen alles doen en zou je personeel willen aannemen? Maak dat helder en zo concreet mogelijk en kijk of je nog op koers ligt. Neem er je tijd voor, praat met mensen, het liefst met mensen die dit proces al eens hebben doorlopen. Schaam je niet en stel de vragen die in je hoofd spoken. Zij hebben deze vragen ook gehad. Van hen kun je enorm veel leren.

Heb jij het in je?

Een bedrijf starten is één, maar groter groeien is een weer een volgende stap. Of het nu om een nieuw product, meer klanten of om het aannemen van personeel gaat, de groei van je bedrijf vereist meestal andere vaardigheden, mindsets of investeringen. Als je personeel wilt gaan aannemen, dan moet je jouw ‘kindje’ ook kunnen loslaten. Bovendien komt er een nieuw takenpakket bij – die van een manager. Zie je dat wel zitten? Om erachter te komen of jij het in je hebt, brengt ook hier reflectie duidelijkheid. Neem daarom de tijd om naar jezelf te kijken. Stel je twijfelt. Is dat omdat je nog niet alle kennis hebt of laat je je misschien leiden door oude, vaak beperkende, overtuigingen? Als het om kennis gaat, duik dan de schoolbanken weer in of zoek een goede mentor. Spelen overtuigingen je parten? Realiseer je dan goed dat overtuigingenniet de werkelijkheid zijn; het zijn geen feiten. En wie zegt dat je alles alleen moet doen? Misschien kom je wel tot de conclusie dat je liever met een partner werkt. Achterhaal wat je eigen talenten, vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden zijn want dan kun je verder.

Wat heb je nodig?

Als je kijkt naar de groei die je wilt realiseren, welke strategie past daar dan bij? En wat heb je nog meer nodig? Het vinden van aanvullende financiële middelen is meestal het moeilijkste. Gelukkig zijn er tegenwoordig meerdere financieringsvormen mogelijk; [1]crowdfunding, maar ook subsidies[2], verschillende overheidsregelingen[3]en leasen zijn  financieringsmogelijkheden.

Sparren: van onschatbare waarde

Het is goed om regelmatig naar jezelf en je bedrijf te kijken. Dat kan in je eentje, maar ook met andere ondernemers. Door te sparren over elkaars bedrijven, ontwikkelingen en eventuele groei, krijg je nieuwe inzichten. Je merkt wat je drempels zijn, je toetst je ideeën, deelt je zorgen, structureert je gedachten waardoor je plannen steeds meer vorm krijgen. Het 5 stappenprogramma van Het Inspiratiehuis sluit hier perfect bij aan. Gedurende 5 dagdelen ga je met een kleine groep collega-ondernemers aan de slag met belangrijke thema’s. Je leert, krijgt inzicht en weet wat nodig is om de next move te maken. Je ontwikkelt concrete vervolgstappen om je groei te realiseren.

Blijf niet tobben en onderneem vandaag nog actie. Informeer naar dit programma of vraag een maatwerktraject aan.

Dit gastblog is geschreven door Gabriëlle de Sain, content writer (of in gewoon Nederlands: tekstschrijver) en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland. Trigger Tekst helpt ondernemers bij het creëren van een sterke online aanwezigheid via contentstrategieën, het schrijven van content zoals zoekmachinevriendelijke (SEO) webteksten, social media posts, blogs, nieuwsbrieven en voor wie het liever zelf doet, is er blog- en schrijfcoaching. Bovendien helpt Trigger Tekst ondernemers bij het opstellen van overtuigende offertes via de offertescan en het handboek Onweerstaanbaar goede offertes.

Notes:

[1]crowdfunding.nl

[2]vindsubsidies.nl

[3]rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemen-en-innovatie